Hebbes!

museumgoudA is het eerste museum in Nederland die begonnen is met het digitaliseren van hun collectie in 3D. We werden gevraagd om de identiteit en de permanente expo vorm te geven waar bezoekers kunnen kijken naar de collectie op een speciale 3D-scherm. Ze kunnen het systeem besturen met een kubus, selecteer een kunstwerk en je kan het object draaien met de kubus die je in je handen hebt.

Dit project is een proefproject en als het een succes is dan zal het worden gebruikt in verschillende musea in Nederland.

Auto Play

Als onderdeel van de Graphic Design Festival Breda 2015 zijn wij uitgenodigd om een nieuwe interactieve installatie te creëren voor de 3sec.gallery, een exhibitie ruimte gevestigd aan beide zijden langs de entree in een parkeergarage in Breda. In samenwerking met Koen Herfst (drummer van o.a. Armin van Buuren) hebben we een experimentele interactie gecreëerd tussen analoog en digitaal, beeld en tekst. Auto Play is een serie van 25 muziek posters die reageren op passerende auto’s, fietsers en voetgangers.

XXS Dutch Design

Welkom in de wereld van de postzegel. XXS Dutch Design is een tentoonstelling ontworpen in opdracht van het Museum voor Communicatie (i.s.m. PostNL) waarbij het ontwerpproces van Nederlandse postzegels centraal staat.

In een ruimte die voelt als een enorm postzegelvel wordt een aantal bekende zegels letterlijk vergroot tot menselijke proporties. Deze immersie geeft een unieke blik achter de schermen van postzegelontwerp, waarbij je dicht op het proces en de ontwerper staat.

De tentoonstelling is op 27 november 2013 geopend door Koning Willem-Alexander waarbij hij de nieuwe algemene frankeerzegel, de koningspostzegel, in ontvangst nam.

Fotos: Fred Ernst


Trapped in Suburbia award

Zilver | 2014 European Design Awards
Zilver | 2014 International Design Awards

Stille helpers – 100 jaar Cordaid

De expositie laat zien dat je geen Mandela hoeft te zijn om een goed mens te zijn. Goed doen voor je medemens kan heel eenvoudig het hoeft niet altijd groots en zichtbaar te zijn. Cordaid gelooft dat er een stille helper in iedereen schuilt. Achter iedere voordeur is een verhaal en achter iedere voordeur een stille helper.

De expositie is uit 4 onderdelen opgebouwd:

· De status quo. Door middel van rode ballen kan de bezoeker antwoord geven op de vraag ‘Hoe deel jij?’. Tijdens de expositie groeit deze interactieve infographic.

· Ontmoet de stille helpers. Achter iedere voordeur het verhaal van een stille helper.

· De geschiedenis van Cordaid. Aan de buitenzijde van de huisje kan de bezoeker lezen over 100 jaar Cordaid.

· Als laatste de analoge versie van de website ‘ditwilikmetjedelen.nl’ een muur waar vele gedeelde verhalen te lezen zijn over stille helpers. Deze muur groeit naar mate er meer verhalen binnenkomen op de website.

Deze expositie was een reizende expositie die het hele land heeft aangedaan. Belangrijk was vooral dat de expositie goed te vervoeren is en niet gevoelig is voor slijtage.

Weer Toekomst!

De reizende tentoonstelling ‘Weer toekomst’ is een verhaal over vluchtelingenintegratie in Nederland, verteld aan de hand van foto’s van fotograaf des vaderlands Ahmet Polat.

Polat volgde een aantal studenten van UAF, Stichting voor Vluchteling-Studenten, die hoogopgeleide vluchtelingen in Nederland steunt. Zijn foto’s en de bijbehorende verhalen tonen het integratieproces van de studenten en documenteren hun nieuwe toekomst in Nederland.

De tentoonstelling zal op verschillende lokaties in Nederland te zien zijn, waaronder musea en universiteiten. De vormgeving is gebaseerd op een aantal opstellingen die aangepast kunnen worden aan de verschillende lokaties. Op panelen bevinden zich foto’s, geschreven teksten en opgenomen interviews van de vluchtelingen.

Speciaal voor de eerste lokatie, Museum Hilversum, werd een installatie met 100 kalenders gemaakt om weer te geven hoe lang elke student in Nederland is. Bezoekers konden een vel van iedere kalender scheuren en zo een complete set beelden verzamelen om mee naar huis te nemen en in hun eigen omgeving een variant op de tentoonstelling mee te maken.

De naam Weer Toekomst werpt een positief licht op de nieuwe situatie van deze mensen, vooral als ‘de toekomst’ een onzekerheid voor vluchtelingen blijft.

Omslag! 85 jaar VPRO Gids

85 jaar de tv gids van de VPRO.

Deze expositie in het Graphic Design Museum (nu Moti) was een eerbetoon aan de schitterende reeks uitgaven. De VPRO begon al vroeg met talentvolle ontwerpers/kunstenaars de ruimte te geven om met verrassende ontwerpen te komen voor de covers.

Graphic Happiness – 100 Years of Dutch Graphic Design

Graphic Happiness is een grootschalig project bestaande uit een publicatie, een reizende tentoonstelling en een educatief programma over 100 jaar Nederlandse grafische vormgeving. De tentoonstelling reist door China van eind 2012 tot eind 2013 en begint in Nanjing. De tentoonstelling toont het werk van meer dan 60 ontwerpers en toont hun liefde en passie voor het grafisch vak. Ontwerpen is wat deze ontwerpers gelukkig maakt. Het project zorgt er ook voor dat de twee landen China en Nederland kennis uitwisselen en elkaar kennis laten maken met elkaars cultuur.

Belangrijk onderdeel van de expositie is het ballenbad met 40.000 blauwe ballen. Het symboliseert het feit dat wij in Nederland onder de zeespiegel leven. Deze strijd met het water heeft ons geleerd inventief te zijn en was het begin van onze rijke ontwerptraditie. Onze onderschijdende nuchtere, speelse maar praktische ontwerpcultuur heeft inmiddels wereldfaam. Op de blauwe ballen staat de Nederlandse ontwerpgeschiedenis afgebeeld. De bezoeker kan dan ook letterlijk de geschiedenis in duiken.

Het logo is dan ook gebaseerd op het Chinese symbool voor ‘Double Happiness’ en de Nederlandse vlag (rood, wit en blauw). Het symboliseert China en Nederland, die samen komen in het ontwerp. Het logo wordt onder andere gedrukt op 3 verschillend gekleurde spanbanden. Deze 3 spanbanden bij elkaar vormen het logo en houden de meubels in de tentoonstelling en zelfs de publicatie bij elkaar. Het logo is letterlijk en figuurlijk de bindende factor in het gehele ontwerp.

Al het meubilair is ontworpen als flat pack bouwpakket en wordt bij elkaar gehouden door de spanbanden. Geen lijm, schroeven of enig ander materiaal wordt gebruikt. De publicatie is ook gemaakt van losse pagina’s en is niet ingebonden. Het enige dat de publicatie bij elkaar houdt is de spanband, geen lijm of enig ander materiaal wordt gebruikt.


Trapped in Suburbia award
Zilver | 2013 International Design Awards
Brons | 2013 Hiiibrand Design Award

Grafisch Geluk

Grafisch Geluk is een tentoonstelling van 100 jaar Nederlandse grafische vormgeving. Het toont het werk van Wim Crouwel, Dick Bruna, Anthon Beeke, Otto Treuman en nog veel meer.

Het gaat over ontwerpers die proberen hun geluk te vinden in hun werk. Net als een heleboel mensen die proberen hun geluk te vinden in Las Vegas. Om die reden hebben we de bewegwijzering gemaakt met meer dan 60 lichtbakken, geïnspireerd op de Las Vegas lichtbakken en neons. Het veranderde de tentoonstelling in een licht spektakel. We kozen ervoor om geen kleur te gebruiken in de bewegwijzering omdat de hele tentoonstelling al heel veel kleur bevat.


Trapped in Suburbia award

Zilver | 2012 International Design Awards